På Peder Lykkes vej arbejder vi Reggio Emilia inspireret – hvad betyder det?
Vi henter inspiration til vores pædagogiske arbejde fra en filosofi som hedder Reggio Emilia. Det er en måde at se og forstå børn på, som kommer fra en by i Italien og som har inspireret pædagoger verden over. Her tror vi på, at børn er nysgerrige og kompetente små mennesker, der gerne vil lære og blive hørt og taget alvorligt. De vil gerne være med til at forme deres hverdag og deres læreprocesser.
Hvad betyder det i praksis?
Vi ser børnene som aktive medskabere af deres egen læring. Det betyder, at vi voksne lytter til børnenes ideer og spørgsmål og hjælper dem med at undersøge og udforske verden sammen med os og de andre børn. Vi introducerer dem for forskellige sanseoplevelser og materialer, og fordyber os i de emner vi kan se de er optaget af.
Tryghed og fællesskab
Når børnene kommer hos os, møder vi dem med varme og nysgerrighed. Vi tror på, at børn lærer bedst, når de føler sig trygge og værdsatte – både af voksne og de andre børn. Derfor deler vi mest muligt børnene op i små grupper, så de får mulighed for at være sammen på en rolig og nærværende måde.
Leg og læring i rummene
Vi sørger for, at vores rum er spændende og indbydende, så børnene får lyst til at lege, udforske og være sammen. Der er små hyggelige kroge, masser af forskellige materialer og legetøj, som børnene kan bruge på mange måder – det styrker deres kreativitet og fantasi. Vi indretter os med små hjørner og kroge der skaber fordybelse og ro, indenfor og udenfor.
Vi følger børnenes interesser
Vi voksne observerer og dokumenterer, hvad børnene laver og er optaget af. Det hjælper os med at planlægge aktiviteter og projekter, som bygger videre på børnenes nysgerrighed. Vi sætter billeder og tekst med børnenes tanker op på væggene, så børn, medarbejdere og forældre kan følge med og blive inspireret.
Små grupper og spændende projekter
Vi arbejder i små grupper, hvor børnene kan fordybe sig og samarbejde. Vi laver længerevarende projekter, som tager udgangspunkt i, hvad børnene synes er spændende – fx robotter, bænkebidere, mus eller Mimbo Jimbo. Det giver børnene mulighed for at lære på deres eget niveau og i deres eget tempo.
I vuggestuen
Her leger børnene med forskellige materialer og mærker, hvordan ting føles og lyder. Vi voksne er med og hjælper børnene med at opdage nye ting, og vi vender ofte tilbage til de samme materialer, så børnene kan lære mere og mere.
I børnehaven
Her fortsætter vi med at bygge videre på det, børnene har lært i vuggestuen. Børnene er i små aldersopdelte grupper med en fast voksen, som følger dem hele vejen til skolestart. I grupperne arbejder vi med spændende temaer og lytter til børnenes spørgsmål, som bliver udgangspunkt for læring og leg.
Kort sagt:
Vi tror på, at børn lærer bedst, når de er trygge og mærker at vi tillægger det de siger betydning og værdi. Børn lærer selv og sammen med andre, og vi hjælper dem med at indgå i grupper og samarbejde om opgaver. Børnene får lov til at udforske, stille spørgsmål og komme med forslag, og er med til at sætte kursen for hvad vi skal fordybe os i. Vi voksne er der for at støtte, lytte og skabe spændende rum for leg og læring
Vi ser også forældre og familie som vores skønne samarbejdspartners og er altid åbne for tanker og idéer herfra.
Hvis I har spørgsmål om vores pædagogik eller hverdag, er I altid velkomne til at henvende jer til os.